info@pwasoest.nl 035 - 603 56 85

Gezond eten drinken & trakteren op de PWA

Over eten & drinken & trakteren

We willen gezond eten op onze school voor iedereen makkelijk maken, om zo bij te dragen aan een goede ontwikkeling van de kinderen. Samen met ouders zorgen we voor gezond eten en drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch en ook trakteren doen we zo gezond mogelijk. Er is ruimte om individuele afspraken te maken bij een allergie, dieet of een bepaalde (geloofs)overtuiging. Om een bijdrage te leveren aan een duurzame school willen wij het afval zoveel mogelijk reduceren. Fijn als er zo min mogelijk plastic zakjes en pakjes meegegeven worden.

Eten in de ochtendpauze

Tijdens de ochtendpauze mogen de leerlingen eten en drinken. We denken dan aan brood, fruit, een gezonde koek of crackertje.  Wij willen kinderen leren dat gezonde voeding belangrijk is en voeren een anti-snoepbeleid. Chocola en snoep staan niet op ons lijstje. We houden 3 x in de week een fruitdag: op woensdag, donderdag en vrijdag. Tip: koop seizoensgroente en -fruit. Kijk in de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Geschikt voor de kleine pauze vinden wij bijvoorbeeld:

  • Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim en mandarijn.
  • Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.
  • Volkoren of bruine boterham, volkoren knäckebröd, roggebrood of mueslibol.

Drinken

Bij drinken denken we aan melk, suikervrij sap of water bij voorkeur in een beker.

Eten tussen de middag

Tussen de middag eten we gezamenlijk in de klas tussen 12.00 – 12.15 uur: met de kinderen en leerkrachten. We vragen ouders om geen koek, snoep of chips in de broodtrommel te doen en zo min mogelijk zakjes of pakjes. Onderstaand vind je wat inspiratie. De teksten op de foto’s geven de sites aan waar deze gevonden zijn.

Traktaties

Een jarig kind mag trakteren. Natuurlijk! Want jarig zijn is feest! We vragen om de traktaties klein te houden en niet calorierijk te maken. Ook wijzen we op de mogelijkheid een klein cadeautje mee te geven in plaats van iets eetbaars. Wanneer een traktatie toch onverantwoord is naar ons idee, dan geven we deze mee, zodat thuis bepaald kan worden of iets wel of niet gegeten kan worden. Geschikt voor traktaties vinden wij bijvoorbeeld:

  • Groente en fruit in een leuk jasje.
  • Kleine porties van producten die niet te veel calorieën bevatten, zoals een rozijndoosje, een handje naturel popcorn, soepstengel.
  • Een klein cadeautje, zoals stuiterballen, potloden, stickers, of bellenblaas

Meer gezonde en feestelijke inspiratie

Tips voor pauzehappen, lunchtrommels en drinken: www.voedingscentrum.nl/etenopschool
Vrolijke traktaties op www.voedingscentrum.nl/trakteren en www.gezondtrakteren.nl